Venus Labyrinten: intens installationsteater

NO EXCUSE: Dette er en sindsoprivende oplevelse, du simpelthen ikke må snyde dig selv for!

Venus Labyrinten er en individuel, interaktiv rejse ind i den kvindelige hjerne. Labyrinten består af 28 installations rum, svarende til de 28 kendte områder af den menneskelige hjerne, og hvert rum er beboet af en kvinde. Oplevelsen består så i, at du skal udforske denne labyrint. Alene.

Først kommer du til et stort rum, hvor der ligger en masse genstande spredt ud på et bord. Du skal udvælge en genstandene, som du herefter viser til et orakel. Hun afmærker et rum på et kort, som du så skal finde og træde ind i. I labyrinten findes der 28 rum, og du får i alt mulighed for at vælge tre genstande – dvs. at ingen tilskuer ser hele labyrinten, og ikke to tilskuere vil se eller dele den samme oplevelse.

Hver rum er knyttet til en performer, som udspiller et personligt oplevelsesunivers. Det første rum, som undertegnede skulle besøge, bar titlen ’følelsescentre’.  Udenfor rummet blev jeg bedt om at tage et bind for øjnene. Herefter ledte en kvinde mig ind i et mørkt rum, hvor stille klassisk musik blev afspillet. Vi begyndte at danse og hun begyndte at nynne sagte med på melodien. Først føltes det en smule akavet, men efterhånden udviklede det til en behagelig og intim situation. Dette ændrede sig dog pludseligt, da kvinden begyndte at græde – først stille og herefter voldsommere hulkende. Senere skiftede hun igen humør og begyndte at grine – hvorefter hun gik amok og løb rundt, råbte og bankede på væggene. Alt i mens jeg stadig havde bind for øjnene. Hun kom dog tilbage og vi dansede igen på en rolig og behagelig måde – efter et stykke tid bedte hun mig om at tage bindet for øjnene af og kiggede mig intens i øjnene, mens jeg forlod rummet. HEFTIGT!

Herefter jeg videre til to andre og meget forskelligartede rum. Og hvad der skete i seksualitetsrummet vil jeg ikke afsløre her – blot konstatere at det var en vild oplevelse.

med emneordet , , , ,

Skriv et svar

